Концептуалізація системного менеджменту підприємств електронної комерції
DOI:
https://doi.org/10.31617/1.2024(154)05Ключові слова:
концептуалізація, детермінанти системного менеджменту, модель McKensey 7S, штучний інтелект, цифрові технології, електронна комерціяАнотація
Сучасному інформаційному етапу розвитку бізнесу властива цифровізація усіх процесів, передусім товарно-грошового обміну. Це підсилює тенденцію динамічного зростання кількості підприємств електронної комерції (ЕК), що закономірно супроводжується нарощенням обсягів товарообороту, загостренням ринкової конкуренції між виробниками, постачальниками й продавцями, розширенням та вдосконаленням товарних пропозицій, імплементацією технологій штучного інтелекту в ці процеси. Виникає об’єктивна необхідність гнучкого та адаптивного реагування корпоративного менеджменту підприємств ЕК на перманентні зміни ринку з метою посилення власних конкурентних переваг, а також розробки теоретичної моделі ефективного системного управління підприємством, що діє в таких умовах. Така модель має ґрунтуватись на принципово нових підходах до системного менеджменту підприємств ЕК. Участь України у формуванні глобального інформаційного суспільства потребує розвитку вітчизняного сегмента ЕК, що передбачає вдосконалення бізнес-процесів у виробництві та торгівлі, розширення каналів збуту, трансформації ринку праці і системи управління людським капіталом. Така необхідність посилюється і на фоні війни росії проти України. Попри економічну кризу, спричинену війною, вдосконалення управлінських підходів підприємствами ЕК має підвищити ефективність їх бізнес-процесів та призвести до зростання конкурентоспроможності вітчизняної економіки. Метою статті є розробка концептуальних засад системного менеджменту підприємств електронної комерції. На основі методів наукового аналізу та синтезу визначено сутність електронної комерції, підприємства електронної комерції та розвинено класичну модель McKensey 7S у випадку системного менеджменту підприємства електронної комерції. Виділено внутрішні та зовнішні детермінанти системного менеджменту підприємств ЕК. Розвиток класичної моделі McKensey 7S та аналіз детермінант системного менеджменту підприємств ЕК дозволили концептуалізувати його та виявити необхідність наукового переосмислення управлінських підходів на рівні вітчизняних підприємств. Це сприятиме нівелюванню бар’єрів ефективного впровадження нових управлінських підходів у практику менеджменту.
Посилання
Akter, S., Wamba, S. F., Mariani, M., & Hani, U. (2021). How to Build an AI Climate-Driven Service Analytics Capability for Innovation and Performance in Industrial Markets? Industrial Marketing Management, (97), 258-273. Retrieved on December 21, 2023 from https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2021.07.014
Alazzam, Farouq Ahmad Faleh et al. (2023). Developing an information model for E-commerce platforms: A study on modern socioeconomic systems in the context of global digitalization and legal compliance. Ingénierie des Systèmes d'Infor-mation, 28.4, 969-974. https://doi.org/10.18280/isi.280417
Asbari, Masduki et al. (2023). Scope of e-Business & e-Commerce to Business and Modern Life. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2.1, 33-38.
Bawack, R. E., Wamba, S. F., Carillo, K. D. A., & Akter, S. (2022). Artificial intelligence in E-Commerce: a bibliometric study and literature review. Electronic markets, 32(1), 297-338. https://doi.org/10.1007/s12525-022-00537-z
Dongdong, Xue; Chengge, Wen; Pengzhi, Yin. (2021). Analysis and practice of intelligent cross-border commodity trading platform. In: Proceedings of the 2021 International Conference on E-business and Mobile Commerce, 7-18. https://doi.org/10.1145/3472349.3472351
E-commerce in Ukraine. (2023). www.statista.com/outlook/emo/ecommerce/ukraine
E-commerce Strategies. (2018). Retrieved on December 21, 2023 from https://unctad.org/topic/ecommerce-and-digital-economy/ecommerce-strategies
Elsner, H., Krämer, J. (2013). Managing corporate portal usage with recommender systems. Business & Information Systems Engineering, issue 4, vol. 5, 213-225. https://doi.org/10.1007/s12599-013-0275-3
Fedushko, Solomiia et al. (2023). E-commerce Drivers During the Pandemic and Global Digitalization: A Review Study. Developments in Information and Knowledge Management Systems for Business Applications, 207-227. https://doi.org/10.1007/978-3-031-25695-0_11
Freixanet, J., Braojos, J., Rialp-Criado, A., & Rialp-Criado, J. (2021). Does international entrepreneurial orientation foster innovation performance? The mediating role of social media and open innovation. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 22(1), 33-44. https://doi.org/10.1177/1465750320922320
Future Work Skills. (2020). Retrieved on December 20, 2023 from https://uqpn.uq.edu.au/files/203/LIBBY%20MARSHALL%20future_work_skills_2020_full_research_report_final_1.pdf
Gielens, K., & Steenkamp, J.-B.E.M. (2019). Branding in the era of digital (dis)intermediation. International Journal of Research in Marketing, 36(3), 367-384. Retrieved on December 20, 2023 from https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2019.01.005
Grabara, Dariusz. (2022). High-tech offers on e-commerce platform during war in Ukraine. Ann. Comput. Sci. Inf. Syst, 32: 209-216 https://doi.org/10.15439/2022F110
Guven, Huseyin. (2020). Industry 4.0 and marketing 4.0: in perspective of digitalization and E-Commerce. https://doi.org/10.1108/978-1-80043-380-920201003
In: Agile Business Leadership Methods for Industry 4.0. Emerald Publishing Limited, 25-46.
Haken, H. (2020). Synergetics: basic concepts. Synergetics, 5-30. https://doi.org/10.1007/978-1-0716-0421-2_533
Hidayat, A. T., Dewantara, A. M. D., & Saifullah, S. (2020). The development of website on management information system for e-commerce and services. Jurnal Sisfokom (Sistem Informasi dan Komputer), 9(3), 380-386. https://doi.org/10.32736/sisfokom.v9i3.992
Holsapple, C. W., & Singh, M. (2000). Toward a unified view of electronic commerce, electronic business, and collaborative commerce: A knowledge management approach. Knowledge and Process Management, 7(3), 151-164. https://doi.org/10.1002/1099-1441(200007/09)7:3<151::AID-KPM83>3.0.CO;2-U
Hu, Lewei; Zhao, Jing; Jlang, Yi. (2022). E-com-merce platform resources, sequence of digital strategic actions and competitive advantage: an em¬pi-rical study from online tourism industry. Inter-national Journal of Networking and Virtual Organi-sations, 27.1: 61-83. https://doi.org/10.1504/IJNVO.2022.125999
Kaplan, A., & Haenlein, M. (2019). Siri, Siri, in my hand: Who's the fairest in the land? On the interpretations, illustrations, and implications of artificial intelligence. Business Horizons, 62(1), 15-25. Retrieved on December 21, 2023 from https://doi.org/10.1016/j.bushor.2018.08.004
Khattak, Amira. (2021). Hegemony of digital platforms, innovation culture, and e-commerce marketing capabilities: The innovation performance perspective. Sustainability, 14.1: 463. https://doi.org/10.3390/su14010463
Kilay, Alfonz Lawrenz; Simamora, Bachtiar H.; Putra, Danang Pinardi. (2022). The influence of e-payment and e-commerce services on supply chain performance: Implications of open innovation and solutions for the digitalization of micro, small, and medium enterprises (MSMEs) in Indonesia. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8.3: 119. https://doi.org/10.3390/joitmc8030119
Kleiner, G. B. (2023). System paradigm as a theoretical basis for strategic economic management in modern conditions. Management sciences, 13.1: 6-19. https://doi.org/10.26794/2304-022X-2023-13-1-6-19
Korzh, Nataliia. (2022). Recruiting 4.0: transformation in conditions of digitization and generational change. Modern scientific strategies of development, 1.2: 3. Retrieved on December 21, 2023 from https://eo.kiev.ua/resources/zmist/zmist_mono_8_dev/Monograph_8-82-103.pdf https://doi.org/10.51587/9781-7364-13395-2022-008-82-103
Nathaniela, T. C., Purnomo, A., Persada, S. F., & Rosyidah, E. (2022). A Systematic Review of Business Process Management in E-Commerce. In 2022 International Conference on Informatics, Multimedia, Cyber and Information System (ICIMCIS), 66-70. https://doi.org/10.1109/ICIMCIS56303.2022.10017500
Niu, Yongge, Deng, Fumin, & Hao Andy W. (2020). Effect of entrepreneurial orientation, collectivistic orientation and swift Guanxi with suppliers on market performance: A study of e-commerce enterprises. Industrial Marketing Management, 35-46. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.04.020
Peters, T., & Bay G. (2011). A brief history of the 7-S ("McKinsey-7S") model. Retrieved on December 29, 2023 from https://tompeters.com/2011/03/a-brief-history-of-the-7-s-mckinsey-7-s-model/
Qadir, Aram Mohammed-Amin; Arab, Hawkar Rashid; NURI, & Bashdar Hakim. (2023). Digital Consumer Behavior and Ecommerce Tendencies During the New War Crisis. Journal of Survey in Fisheries Sciences, 10.3S: 5875-5881.
QIN, Liangjuan et al. (2021). Platform trust in C2C e-commerce platform: The sellers' cultural perspec-tive. Information Technology and Management, 1-11. https://doi.org/10.1007/s10799-021-00349-1
Santos-Jaén, José Manuel et al. (2023). The Business Digitalization Process in SMEs from the Implementation of e-Commerce: An Empirical Analysis. Journal of theoretical and applied electronic commerce research, 18.4: 1700-1720. https://doi.org/10.3390/jtaer18040086
Sekar, S., Solayappan, A., Srimathi, J., Raja, S., Durga, S., Manoharan, P. & Tunze, G. B. (2022). Autonomous transaction model for e-commerce management using blockchain technology. Inter-national Journal of Information Technology and Web Engineering (IJITWE), 17(1), 1-14. https://doi.org/10.4018/IJITWE.304047
Utami, Hesty Nurul, Alamanos, Eleftherios, Kuznesof, & Sharron. (2021). "A social justice logic": how digital commerce enables value co-creation at the bottom of the pyramid. Journal of Marketing Management, 37.9-10, 816-855. https://doi.org/10.1080/0267257X.2021.1908399
Von Bertalanffy, L. (1950). "An Outline of General System Theory". British Journal for the Philosophy of Science, Vol.1, 2, 134-165. https://doi.org/10.1093/bjps/I.2.134
Williamson, B. (2021). Making markets through digital platforms: Pearson, edu-business, and the (e) valuation of higher education. Critical Studies in Education, 62(1), 50-66. https://doi.org/10.1080/17508487.2020.1737556
World Trade Report. (2018). The future of world trade: How digital technologies are transforming global commerce. Retrieved on December 18, 2023 from www.wto.org/english/res_e/publications_e/world_trade_report18_e.pdf
Zatonatska, Tetiana et al. (2023). The Influence of Migration Processes Caused by the Russian-Ukrainian War on the Development of E-Commerce in Ukraine. www.researchgate.net/profile/Yana-Fareniuk/publication/370486015_The_Influence_of_Migration_Processes_Caused_by_the_Russian-_Ukrainian_War_on_the_Development_of_E-Commerce_in_Ukraine/links/645263a6809a53502147e925/The-Influence-of-Migration-Processes-Caused-by-the-Russian-Ukrainian-War-on-the-Development-of-E-Commerce-in-Ukraine.pdf
Andronik, O. L., & Voronin, A. V. (2021). Opportunities and threats of e-commerce in Ukraine. Economics and Organization of Management, 4 (44), 118-128.
Economic Code of Ukraine No. 436-IV (2003, January 16). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text
Elias M. Awad (2005). Electronic Commerce from vision to fulfillment. New Jersey: Pearson Education.
Law of Ukraine "On Electronic Commerce" No. 675-VIII (2015, September 3). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/675-19#Text
Kuibida, V. S. (2019). Digital competencies as a condition for the formation of human capital quality: analytical note. Kyiv: NADU, 28.
Loiko, R. R. (2013). Corporate culture of a virtual organization. Sustainable development of the eco-nomy, (18), 323-327.
Lukachina, S. S. (2023). Conceptual framework for managing e-commerce enterprises. Scientific bulletin of Uzhhorod university. Series "Economics", 1 (61), 105-112.
Medzhibovs'ka, N. S. (2004). Electronic commerce. Kyiv: Center for Educational Literature.
Miroshnyk, M. V., & Litvinenko, M. V. (2022). "Electronization" of business as a factor in the development of commercial activity of the enterprise. Retrieved on January 19, 2024 from https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/9cbdc0a2-567c-4bfb-bb03-595606fe8564/content#:~:text=Узагальнюючи%20вищенаведене%20можемо%20констатувати%2C%20що%20електронна%20комерція%20-,послуги%2C%20 підтвердження%2C%20проведення%20онлайн%20платежів%20та%20доставку%20замовлення
Motoryn, R., Slusarczyk, B., & Zeglen, P. (2021). E-commerce in the era of globalization. Scientia Fructuosa, (2). https://doi.org/10.31617/visnik.knute
Tax Code of Ukraine No. 2755-IV. (2010, December 2). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17
CBR research results. How the habits of Ukrainian online shoppers are changing. Retrieved on Decem-ber 20, 2023. https://platon.ua/news/cbr-kak-menya-yutsya-privychki-ukrainskih-internet-poku-patelej.html#:~:text=Як%20під%20час%20пандемії%20змінюються%20звички%20українських%20інтернет-покупців%3F,років%20по%20всій%20-Україні%20в%20листопаді%202020%20року
Tertychnyi, Y. S. (2018). The essence and nature of e-commerce. Bulletin of Khmelnytsky national university, (3), Vol. 2, 277-284.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ліцензія Creative Commons Зазначення Авторства 4.0 Міжнародна (CC BY 4.0)